وام ساخت مسکن چیست و به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟

وام ساخت مسکن چیست و به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp

یکی از راه‌های خانه‌دار شدن این است که زمینی را بخرید و خودتان آن را بسازید، اما هزینه ساخت مسکن نیز به اندازه‌ای بالا می‌باشد که باید دولت به متقاضیان ساخت مسکن کمک کند.
تسهیلات ساخت مسکن در قالب وام ساخت مسکن به متقاضیان ارائه می‌شود. یانک مسکن به عنوان بانک دولتی در بازار مسکن به صورت تخصصی تسهیلاتی را ارائه می‌دهد.

وام ساخت مسکن بانک مسکن

تسهیلاتی که بانک دولتی برای خرید خانه مانند وام مسکن یکم، وام اوراق مسکن، وام مسکن جوانان و وام مسکن مهر به متقاضیان ارائه می‌دهد
بانک مسکن بانک عامل در طرح مسکن ملی است. در حوزه مسکن تسهیلات این بانک فقط برای خرید خانه نیست. تسهیلات ساخت مسکن در قالب وام از جمله فعالیت‌های این بانک در بازار مسکن می‌باشد. تسهیلات ساخت مسکن در قالب وام به متقاضیان براساس تقسیم‌بندی جغرافیایی پرداخته می‌شود.
این وام را با وام جعاله و وام تعمیرات مسکن جابه جا نگیرید. وام جعاله مسکن برای تعمیرات مسکن است که سقف آن با وام ساخت مسکن متفاوت است. البته می‌توان وام جعاله را در هنگام خرید خانه در کنار انواع وام مسکن (از جمله وام خرید مسکن)، دریافت کنید.

وام ساخت مسکن بانک مسکن

سقف تسهیلات ساخت مسکن

براساس تقسیم‌بندی جغرافیایی، سقف تسهیلات ساخت مسکن به سه دسته زیر تقسیم می‌شود:
۱- تهران ۲- در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۳- سایر شهرها
با توجه به متقاضیان سقف تسهیلات مسکن تعیین و به دو دسته سازندگان عادی و حرفه‌ای تقسیم‌بندی می‌شود.
بانک مسکن به متقاضیان در شهرها تسهیلات ساخت مسکن و تسهیلاتی در قالب وام روستاها نیز ارائه می‌شود.

سقف تسهیلات ساخت مسکن با توجه به تقسیم‌بندی جغرافیایی و سازنده به صورت زیر مشخص شده است:

 سقف تسهیلات اعطایی به ازای هر واحد به سازندگان حرفه ای و در صورت استفاده از تکنولوژی جدید و فناوری نوین و کاهش مصرف انرژی :  در تهران ۲۵۰ میلیون تومان و مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت  ۲۲۰ میلیون تومان و سایر شهرها  ۱۸۰ میلیون تومان

سقف تسهیلات اعطایی به ازای هر واحد به سازندگان حرفه‌ای: در تهران ۲۰۰ میلیون تومان و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت  ۱۷۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۱۴۰ میلیون تومان

سقف تسهیلات اعطایی به ازای هر واحد به صورت عادی: در تهران ۷۰ میلیون تومان و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت  ۶۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۵۰ میلیون تومان

بازپرداخت اقساط وام ساخت مسکن

سقف این تسهیلات طبق نظر دولت و بانک در سال ۹۸ رشد ۴۷ درصدی داشته است. و نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن سال ۹۹ نسبت به سال قبل ۱۸ درصد محاسبه و مدت زمان پرداخت آن ۱۲ سال خواهد شد.و در صورتی که سازنده به تعهدات خود نسبت به پرداخت اقساط خود عمل نکنند، افزایش نرخ سود به ۲۴ درصد می‌رسد.
سازنده اگر از تکنولوژی جدید در راستای کاهش مصرف انرژی استفاده کند، نرخ سود یک درصد تخفیف در پایان دوره مشارکت میتواند استفاده کند.

بازپرداخت اقساط وام ساخت مسکن

وام ساخت مسکن روستایی

در سال‌های اخیر بلایای طبیعی از قبیل زلزله وسیل به خانه‌های روستایی خسارت زیادی وارد کرده است.مانند زلزله کرمانشاه و سیل آق‌قلا.
برای جبران و پیشگیری از خسارت در سال‌های بعد، دولت سقف این وام برای روستایان را افزایش داده است.
نرخ سود این وام با ۵ درصد محاسبه و به ازای هر ساخت واحد مسکونی ۴۰به میلیون تومان رسیده است. مدت زمان باز پرداخت این وام به ۳ سال در دوران مشارکت مدنی و به حداقل ۱۲ سال در دوران فروش اقساطی می‌باشد. و مجموع مدت زمان بازپرداخت تسهیلات ساخت مسکن روستایی باید بیشتر از ۱۵ سال نشود.

وام ساخت مسکن

وام ساخت مسکن روستایی بنیاد مسکن

متقاضیان برای دریافت تسهیلات ساخت مسکن روستاها به ۴۰ میلیون تومان باید معرفی‌نامه‌ای از بنیاد مسکن به بانک مسکن تحویل دهند.
بنیاد مسکن ارگانی است که در پی فرمان امام خمینی (ره) و ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاسیس شده است. هدف اصلی تاسیس این بنیاد تامین مسکن محرومان به ویژه روستاییان می‌باشد.
تسهیلاتی برای تعمیرات، مرمت و نگهداری خانه ها به روتاییان در قالب وام قرض الحسنه تعمیر مسکن روستایی با همکاری بانک‌ها، بنیاد مسکن عرضه می‌‌کند.
سقف وام قرض الحسنه تعمیر مسکن روستایی بنیاد مسکن برای تعمیرات و بازسازی خانه‌ها ۵ میلیون تومان با نرخ سود ۴ درصد می‌باشد.
بانک مسکن با همکاری بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی به متقاضیان تسهیلات ساخت وام مسکن روستایی را عرضه می‌کند.

بیشتر بخوانید: لیست بانک هایی که تسهیلات وام مسکن می دهند

وام ساخت مسکن بنیاد شهید

وام ساخت بانک مسکن بنیاد شهید برای خانواده‌های شهدا و ایثارگر است و این وام به دستور دولت افزایش یافته است. تسهیلات ساخت مسکن برای خانواده‌های شهدا و ایثارگر ساکن روستاها تا سقف ۵۰ میلیون تومان می‌باشد. و با نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن ۴ درصد و مدت زمان ۲۰ سال محاسبه می‌شود.
برای خانواده شهدا و ایثارگر، سقف تسهیلات ساخت مسکن بیشتر از یک میلیون ۱۳۰میلیون تومان و در مراکر استان‌ها ۱۰۰ میلیون و در سایر شهرها ۸۵میلیون رسیده است.
متقاضیان این وام باید از بنیاد شهید و امور ایثارگران معرفی‌نامه‌ای را دریافت و بانک ارائه کنند.

وام ساخت مسکن بنیاد شهید

وام ساخت مسکن بنیاد ملی نخبگان

وام ساخت مسکن بنیاد ملی نخبگان برای رفع قسمتی از نیازهای معشیتی نخبگان کشور تسهیلاتی را در قالب وام خرید و ساخت مسکن عرضه می‌کند. سقف این وام در سال ۹۹ به ۱۶۰ میلیون تومان رسیده است. نرخ سود این وام به ۱۸ درصد و با مدت زمان بازپرداخت آن به ۱۲ تا ۲۰ سال برای نخبگان است.
این تسهیلات از زمان دانش آموختگی آن‌ها در دانشگاه‌های داخل کشور بیش از ۳ سال و در دانشگاه‌های خارج از کشور بیش از ۶ سال نگذشته باشد۷ ارائه می‌شود.
این وام به برگزیدگان علمی و دانش آموختگان برتر کشور تحویل داده می‌شود.

نتیجه گیری:

• بانک مسکن علاوه بر تسهیلاتی که در قالب تسهیلات وام مسکن  ارائه می‌کند، برای متقاضیان هم وامی دیگری به نام ساخت مسکن عرضه می‌کند.
• سقف تسهیلات ساخت مسکن براساس تقسیم بندی جغرافیایی به تهران ، مراکز استان‌ها و بقیه شهرها تقسیم‌بندی می‌شود.
• تسهیلات وام ساخت مسکن در سال ۹۹ به ۲۵۰ میلیون تومان رسیده که نسبت به سال گذشته ۴۷ درصد افزایش داشته است.
• تسهیلات ساخت مسکن به روستاهای کشور هم تعلق می‌گیرد.
• ۱۸ درصد سود تسهیلات ساخت مسکن می‌باشد که ۱۲ سال مدت زمان بازپرداخت آن است.
• برای روستاییان سقف تسهیلات این وام به ۴۰ میلیون تومان رسیده و با نرخ سود ۵ درصد حساب می‌شود.
• برای خانواده شهدا و ایثارگر سود تسهیلات به نرخ ۴ درصد محاسبه و با بازپرداخت ۲۰ سال است.
• برای نخبگان سقف تسهیلات مسکن به ۱۶۰ میلیون تومان و با سود ۱۸ درصد است.

به این نوشته رای دهید
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *