دپارتمان املاک چیست و تفاوت آن با آژانس‌های املاک

دپارتمان املاک
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp

دپارتمان املاک چیست و چه تفاوتی با آژانس املاک دارد؟ امروزه شاید بیش از نیمی از خریداران و مستأجران تخمین قیمت ملک و جستجوی ملک را بصورت آنلاین انجام می‌دهند. اما نمی‌توان ادعا کرد که مردم دیگر به آژانس‌ها و مشاوران املاک رجوع نمی‌کنند. بیش از ۸۰ درصد مردم از مشاوران املاک و دپارتمان‌های املاک برای انجام معاملات خرید و فروش / رهن و اجاره کمک می‌گیرند. موضوع اصلی این مقاله این است که اصلاً کار دپارتمان املاک چیست و چه فرقی با کار آژانس‌های املاک دارد؟

دپارتمان املاک چیست؟

کار دپارتمان املاک شامل بهره‌برداری،‌ نگهداری، کنترل و نظارت بر املاک و مستغلات است که کاربری املاک در آن می‌تواند شامل املاک مسکونی، تجاری و زمین باشد. اگر این دپارتمان‌ها وجود دارند به این معناست که مراقبت و نظارت بر املاک و مستغلات بسیار ضروری است.

مدیریت دارایی شخصی، تجهیزات، ابزار و دارایی‌های فیزیکی بر عهده دپارتمان املاک است که جهت ساخت، تعمیر و نگهداری کالاهای نهایی خریداری شده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

دپارتمان املاک

کارهایی که دپارتمان املاک به آن‌ها می‌پردازد شامل موارد زیر است:

  • تبلیغ ملک اجاره
  • رسیدگی به سؤالات مستأجران و متقاضیان
  • تنظیم قرارداد اجاره
  • انتقال مستأجران به داخل ملک
  • انتخاب نامزدهای مناسب
  • جمع آوری درآمد اجاره

در اینجا دپارتمان املاک پس از انجام این فرآیندها، مسائل مربوط به نگهداری را هماهنگ خواهد کرد و در نهایت صورت‌های مالی و هرگونه اطلاعات مربوط به ملک و… را به مالک‌ها ارائه می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه: بهترین مشاورین املاک دنیا چه مهارت‌هایی دارند؟

وظیفه اصلی آژانس املاک چیست؟

آژانس املاک و مستغلات اگر که مجوز قانونی و رسمی از طرف دولت داشته باشد می‌تواند فعالیت کند. کار آژانس املاک این است که فهرستی از فایل‌های خرید و فروش / رهن و اجاره را تهیه می‌کند. در این آژانس‌ها، مشاوران املاک فعالیت می‌کنند که خدمات به مشتریان ارائه می‌دهند. این خدمات می‌تواند کمک به خریداران باشد که روند معاملات آن‌ها به خوبی و آسانی پیش برود. برخی دیگر از مشاوران املاک نیز کارهای متعدد اداری را برای مشتریان جهت تنظیم قرارداد بهتر انجام می‌دهند.

آژانس‌های املاک علاوه بر روش‌های مرسوم، فایل‌های خود را در پلتفرم‌های آگهی معتبر مانند دیوار و شیپور به صورت آنلاین معرفی می‌کنند. وظایف آژانس املاک فارغ از اینکه کفی یا دپارتمانی باشد به موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • پیدا کردن ملک مناسب برای خریدار و مستأجر
  • یافتن مشتری مناسب برای مالک
  • شرکت در مذاکرات و انجام امور لازم برای معاملات
  • مشاوره برای قیمت‌گذاری
  • ارزیابی املاک
  • بازاریابی برای فایل‌ها

با وجود این وظایف در نهایت وظیفه اصلی بنگاه‌های املاک این است که مشتریان را در فرآیند معاملات همراهی کنند. مشاوران املاک نمی‌توانند هیچ‌گونه اختیاری در تصمیم‌گیری نهایی مشتری داشته باشد. به همین خاطر «مشاوره و راهنمایی» اصلی‌ترین وظیفه خدمات آژانس املاک است.

وظایف آژانس املاک

یک دپارتمان املاک خوب چه کارهایی انجام می‌دهد؟

کار دپارتمان املاک خوب که به دنبال این است وظایف خود را بهترین نحو ممکن انجام دهد این است که با مالک و مستأجر به صورت مستقیم ارتباط برقرار می کند. آن‌ها در وقت شما صرفه جویی می‌کنند و نگران مدیریت اجاره‌های خود، جمع آوری اجاره، رسیدگی به امور مربوط به تعمیر و نگهداری، پاسخگویی مرتب به شکایات مستأجر و حتی پیگیری اخراج آن‌ها هستند.

یک دپارتمان خوب دانش خود را در مورد ملک شما بروز نگه می‌دارد و این اطمینان را به شما می‌دهد که بر روی سرمایه شما بهترین مدیریت و عملکرد را انجام می‌دهد.

می‌توان گفت یک دپارتمان یک پیمانکار مستقل است و شما را از دردسرهای روبرو شده با مستأجر بی‌نیاز می‌کند.

چه نقش‌هایی در دپارتمان املاک وجود دارد؟

بعد از اینکه متوجه شدیم که دپارتمان املاک یعنی چه حال وقت آن است به نقش‌هایی که در این حرفه وجود دارد اشاره کنیم. این جنبه‌ها و نقش‌ها شامل:

  • مدیریت حساب‌ها و دارایی‌های املاک و مستغلات
  • شرکت در دادرسی با مستأجران،‌ پیمانکاران و آژانس‌های بیمه

در دپارتمان املاک آموزش وکلا بر عهده دعاوی است که عملکرد جداگانه‌ای دارند. توجه ویژه به قانون مالک و مستأجر یکی دیگر از نقش‌های دپارتمان املاک است که معمولاً شامل اخراج، عدم پرداخت، آزار و اذیت، کاهش خدمات از پیش تعیین شده و مزاحمت عمومی افراد، حقوقی هستند که بیشترین توجه دپارتمان را به خود جلب می‌کند.

به این نوشته رای دهید
[کل: 6 میانگین: 3.8]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *