پنت هاوس چیست و چه ویژگی‌هایی دارد

پنت هاوس چیست و چه ویژگی‌هایی دارد
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp

سوالای که اغلب برای افراد پیش آمده این است که پنت هاوس چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ خصوصا امروزه که با رشد آپارتمان‌ها و برج‌سازی بیشتر با این واژه برخورد می‌کنیم. پنت هاوس به طبقات آخر ساختمان‌های مجلل و لوکس مربوط می‌شود جایی که یکی از واحد‌های آپارتمان و برج‌ها بسیار لوکس و با بهترین امکانات ساخته شده باشد. این واحدها اکثرا اختصاصی هستند و مصالح و امکاناتی که در آن به کار می‌رود عموما درجه یک و با کیفیت بالا هستند.

اما جالب است بدانید تاریخچه نام پنت هاوس (Penthouse) از نظر لغوی به معنی خانه نقاش است. سال‌های پیش هنرمندان و نقاشانی که درآمد کمی داشتند و در کشورهای اروپایی و آمریکا زندگی می‌کردند به دلیل نداشتن سرمایه کافی ار اتاقک‌های زیر شیروانی برای سکونت استفاده می‌کردند. این اتاقک‌ها امکانات و تجهیزات خاصی نداشتند اما مزیتی که داشت این بود که چشم‌انداز وسیع و زیبایی داشتند.

هر چقدر که زمان گذشت طبقات مرفه جامعه نیز به این فضاها علاقه‌مند شدند. این اتاقک‌ها شیروانی گسترده‌تر شد و افراد ثروتمند آن‌ها را به خانه‌های لوکس و اختصاصی برای خود تبدیل کردند. به این شکل هنرمندانی که در این اتاقک‌ها زندگی می‌کردند جای خود را به طبقات اشرافی جامعه دادند.

پنت هاوس چیست

تاریخچه پنت هاوس

بعد از تعریف اینکه پنت هاوس چیست به تاریخچه پنت هاوس می‌پردازیم. شکل‌گیری اولیه پنت هاوس به قرون وسطی برمی‌گردد، به زمانی که از بالاترین قسمت ساختمان‌ها جهت محافظت از نیروها در برابر دشمنان استفاده می‌شد. بعد از گذشت زمان و تا قبل از سال ۱۹۲۰ میلادی این طبقات تقریبا غیرقابل سکونت و به مکانی کثیف تبدیل شده بود. در آن زمان تنها کارگران و افراد مستضعف حاضر بودند در این مکان زندگی کنند.

با شروع دهه ۱۹۲۰ و پایان یافتن جنگ جهانی دوم، اقتصاد جهانی خصوصا در نیویورک رشد کرد و تقاضا برای زندگی در شهرها و مناطق ثروتمند آمریکا گسترش یافت. آسانسورها و بالابرهای پیشرفته اختراع شدند و همین باعث شکل‌گیری ایده اولیه پنت هاوس شد.

با این پیشرفت، فرصتی نیز برای معماران حرفه‌ای فراهم شد تا ایده‌های خود را در بالاترین نقطه ساختمان‌ها و برج‌ها اجرا کنند و آپارتمان‌های لوکس، زیبا و گران‌قیمت ساخته شوند. این ساختمان‌ها به مکانی دنج و دلباز تبدیل شدند و نظر بسیاری از ثروتمندان را به خود جلب کرد.

پنت هاوس چه ویژگی‌هایی دارد

برای تشخیص راحت پنت هاوس اگر که ویژگی‌های آن را بدانید به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید. با کمی دقت متوجه می‌شوید که پنت هاوس‌ها دارای امکانات منحصربفردی هستند. مهم‌ترین این ویژگی‌ها داشتن دید مناسب و تراس‌های بزرگ و روباز است.

با در نظر گرفتن این ویژگی‌ها می‌توان گفت امروزه طراحی پنت هاوس در واحدهای پایین‌تر نیز انجام می‌گیرد. اما اگر می‌خواهید اصل را از فرع تشخیص دهید بهتر است ویژگی‌های زیر را در نظر بگیرید تا پنت هاوس‌های واقعی بشناسید.

پنت هاوس چه ویژگی‌هایی دارد

قیمت بالا

اولین و مهم‌ترین ویژگی پنت هاوس قیمت بالای آن است. تقریبا تمام پنت هاوس‌های دنیا این ویژگی را دارند. قیمت پنت هاوس به عواملی مثل طراحی، مکان، مصالح به کار رفته و امکانات به کار گرفته شده در آن بستگی دارد.

چشم انداز

یکی دیگر از ویژگی‌های پنت هاوس که هنگام طراحی نیز به آن پرداخته می‌شود چشم‌انداز‌ آن است. همین چشم‌انداز باید طوری باشد که فضای باز و زیبایی را به روی افراد ساکن پنت‌هاوس فراهم کند. بهترین چشم‌اندازها برای پنت هاوس دریاها، باغ‌ها، حجم وسیعی از درختان و… هستند.

علاوه بر فضای بیرونی، فضای داخلی نیز باید از طراحی زیبایی برخوردار باشد. اغلب پنت هاوس‌ها فضای داخل را با انواعی از گیاهان پوشش می‌دهند که فضای آرامش‌بخشی را نیز بوجود می‌آورند.

ویژگی‌های خاص پنت هاوس

بسیار از امکانات وجود دارد که مختص همان پنت هاوس است. مثلا در پنت هاوس‌ها دیده می‌شود که آسانسور اختصاصی برای جابجایی ماشین دارند یا محلی برای فرود هلیکوپتر در آن‌ها وجود دارد. این طراحی‌ها (پارکینگ و باند هلیکوپتر اختصاصی) باید طوری باشند که دیگر ساکنین آن ساختمان به آن دسترسی نداشته باشند و مجزا از امکانات خود ساختمان باشد.

از دیگر امکانات اختصاصی که پنت‌هاوس می‌تواند داشته باشد: استخرها و جکوزی‌های مدرن و سونا است. امکاناتی همچون زمین‌های ورزشی اختصاصی، زمین گلف، سیستم سرمایشی و گرمایشی کف و گرفتن نیرو و برق از خورشید در ردیف امکانات پنت هاوس قرار می‌گیرند.

علاوه بر موارد گفته شده در برخی پنت‌هاوس‌ها دیده می‌شود که از تجهیزات هوشمند ساختمانی استفاده می‌شود و بیشتر وسایل مانند سیستم گرمایشی و سرمایشی را از راه دور با موبایل کنترل می‌کنند.

مساحت

مساحت‌های پنت هاوس بدون در نظر گرفتن تراس آن، از حدود ۲۰۰ متر شروع شده و تا متراژهای هزار و بالاتر ادامه پیدا می‌کند. برای داشتن چنین مساحت‌هایی واحدها باید در مکانی طراحی شده باشند که دید آن‌ها بر روی مناظر وسیع باز باشد.

نورگیری عالی

از ویژگی‌های منحصربفرد دیگر پنت هاوس‌‌ها این است که به گونه طراحی شده‌اند که هیچ مانعی برای نفوذ نور به داخل آن وجود نداشته باشد. از آنجا که پنت هاوس در طبقات بالایی برج قرار گرفته باعث شده که نور طبیعی و هوای تازه به داخل پنت هاوس راه پیدا کند و هوای مطبوع و بی‌نظیری در آن بوجود بیاید.

پنت هاوس چیست و چه ویژگی‌هایی دارد

مزایای زندگی در پنت هاوس

بعد از توضیح اینکه پنت هاوس چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، مزایا و معایب زندگی در آن را بررسی می‌کنیم که مزایای آن شامل:

• افرادی که در پنت هاوس زندگی می‌کنند از پیشرفته‌ترین امکانات رفاهی بهره می‌برند و سبک زندگی مدرنی دارند.
• افرادی که ساکن پنت هاوس هستند دسترسی سریع و راحتی به رستوران‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز خرید لوکس، هتل، مدارس و… دارند.
• چشم‌انداز پنت هاوس به مناظر اطراف عالی و شگفت‌انگیز است و مناسب عاشقان طبیعت می‌باشد.
• درست است که برخی پنت هاوس‌ها در شلوغی شهر واقع شده‌اند اما به دور از هرگونه آلودگی صوتی و ازدحام هستند همین ویژگی باعث شده افرادی که طالب آرامش و سکوت هستند بیشتر زندگی در پنت هاوس را انتخاب کنند.
• پنت هاوس فضای گسترده و باز دارد اما ویژگی مثبت آن حفظ شدن حریم خصوصی افرادی است که در آن ساکن هستند.

معایب زندگی در پنت هاوس

اما در کنار مزایایی که گفته شد پنت هاوس معایبی هم دارد که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست:

• همانطور که گفته شد پنت هاوس دارای آسانسورهای اختصاصی می‌باشد، اما تصور کنید این آسانسور وجود نداشته باشد! شما باید زمان زیادی را صبر کنید تا از آسانسور عمومی ساختمان استفاده کنید، خصوصا اگر در ساعات رفت و آمد این اتفاق بیفتد شما باید زمان زیادی را صبر کنید.
• اگر چه ممکن است شما با پنت هاوس راحت باشید و به زندگی در آن عادت کرده باشید اما رفت و آمد مسافتی طولانی برای مهمان‌ها خسته کننده خواهد بود و این یکی دیگر از معایب پنت هاوس است.
• کسانی که در پنت هاوس زندگی می‌کنند فارغ از اینکه در جایی دنج و آرام سکونت دارند اما به خاطر اینکه از اهالی دیگر ساختمان دوز هستند، در طولانی مدت کسل کننده خواهند بود.
• پنت هاوس به دلیل قرار گرفتن در طبقات بالا برخی مشکلات مانند خرابی ایزوگام برای آن پیش بیاید باعث آزار دیگر ساکنین خواهد شد.

به این نوشته رای دهید
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *