معرفی پل طبیعت

نگاهی به پل طبیعت
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp

نگاهی به پل طبیعت

پل از قدیم تا امروز در ایران با شخصیت وجودی ایرانیان ارتباط مستقیمی داشته است. مانند اصفهان به خاطر وجود دو پل تاریخی که از قرن ۱۶ غهد صفویان وجود داشته است. که یکی از مهمترین شهر‌های توریستی ایران که زمانی پایتخت بوده است.
تکنولوژی‌ها امروزه به گونه‌ای است که سازه پل در ایران به صورت نو و مدرن پیش برود.
نورپردازی‌های زیبا و رنگارنگ پل طبیعت تهران و چشم‌اندازی که از پایتخت و بزرگراه‌های آن می‌دهد، بر جذابیت‌های این بنا می‌افزاید.

پل طبیعت

این پل در پارک آب وآتش واقع شده است. که توسط یک خانم معمار جوان به نام لیلا عراقیان طراحی شده است. این پل یکی از بزرگترین پل‌های خاورمیانه می‌باشد.
هدف این خانم شرکت در مسابقه بوده است. این طرح برای متصل کردن دو پارک که توسط یک بزرگراه از هم جدا شده بودند، را ارایه کرده است.
زمان ساخت این پل ۴ سال طول کشید و در سال ۲۰۱۴ بهره بر‌داری شد. خانم عراقیان می‌گوید: “من نمی‌خواستم که این پل فقط یک مسیر عبوری بین دو پارک باشد.بلکه این پل جایی باشد که مردم در آنجا توقف کنند. و از این منظره لذت ببرند و وقت بگذارند، نه فقط از این محل رد شوند. “

پل طبیعت تهران

این پل الهام گرفته از دو پل سی وسه پلو خواجو اصفهان می‌باشد. که جایی برای گردهم آمدن مردم ، شعر خوانی و چای خانه های سنتی ساخته شده است. به گفته‌های این خانم در ابتدا این کار اعتماد به نفس کافی نداشته است. و اطمینان نداشته که این هنر مدرن و ظاهر متفاوت در میان مردم محبوب شود.
این پل در میان برندگان Architizer A+ یک رقابت معماری جهانی که در نیویورک برگزار می‌گردید دیده شد.
این پل با ساختاری منحنی ۲۷۰ متری روی سه ستون بزرگ و غول پیکر ساخته شده است. که دارای ورودی های گسترده مسیرهای متفاوت و سه طبقه کافه و رستوران و مناطق نشیمن است.

خانم عراقیان می گوید: “همیشه فکر می‌کردم این طرح روی کاغذ می‌ماند. و هرگز باورم نمی‌شد که این پل ساخته شود. حالا هر زمان که به اینجا می‌آیم، مردم میبینم که روی نیمکت‌های آن نشسته اند. و با خوشحالی روی پل قدم می‌زنند، حس خوبی به من دست می‌دهد. تمام این حس خوب اعتماد به نفس بیشتری مرا در آینده همراهی می‌کند. این پل از جمله کارهایی است که هرکس تنها یک بار شانس انجام دادنش را در طول زندگی دارد.
لیلا عراقیان در رشته معماری در دانشگاه شهید بهشتی تهران تحصیل می‌کند.

ساختار پل طبیعت

ساختار پل طبیعت تهران ۲۷۰ متر طول دارد که دارای یک کانال سه بعدی با دو سطح است. که در سه ستون درختی شکل قرار دارد.
دوسطح بالای پل در بالای ستونهای اصلی تشکل شده است.
تمام سطوح ها توسط پله‌ها ومحوطه پارک جداگانه به هم متصل شده‌اند. مسیرهای بسیاری در سراسر پل قرار دارد که تا از هر سطح به سطح دیگر پل بروید.

پل‌ها ساخته شده، معمولا به عنوان پروژه‌های ساختمانی ایجاد می‌شوند. ولی در این پل رویکرد معماری بیشتر از پروژه‌های ساختمانی دیگر به چشم می‌خورد.

ساختار پل طبیعت

۵ ایده اصلی این پل

این پل بر اساس ۵ ایده اصلی بنا شده است:

۱-در این پل به جای متصل کردن یک نقطه از پارک به نقطه دیگر پارک طراحی جوری صورت گرفته است. که چندین قسمت از هر دو پارک به هم متصل می‌شود. در ورودی غربی پل ۶۰ متری گسترش پیدا کرده، که یک مسیر در همان سطح پارک ایجاد کند. این باعث شد به نظر نیاید که پارک پایان یافته و پل شروع شده است. برای اینکه پل را به دیگر نقاط مهم هر دو پارک اتصال دهند. مسیرهای متعدد در هر دو طرف و ورودی هر دو سطح ایجاد شده است.
۲- این پل فقط برای عبور کردن از روی پل نیست. بلکه محلی برای نشستن و رفتن به کافه و رستوران‌های که در سطح پایینی پل هست می‌باشد. صندلی‌های زیادی در قسمت‌های مختلف بنا شده است. که تا افراد بتوانند تا هر زمان که خواسته روی پل بماند و از منظره لذت برند.

۳- این پل یک مسیر ثابت برای حرکت به جلو طراحی نشده است. بلکه این پل با طرح منحنی تغییر درعرض و شیب‌های جزیی در سطوح مختلف برای افراد این احساس ایجاد می‌کند. که به نقطه‌های متعدد این پل رفته و از چشم انداز‌های مختلف این پل را ببینید.

۴- محل پل طبیعت تهران به صورتی انتخاب شده است، که کمترین درخت‌ها را داشته باشد. که از قطع کردن درختان جلوگیری شود. چون هر دو طرف پل پارک‌های پر از درخت وجود دارد.
۵- ساختار پل عمق بزرگی دارد و کانال ۳ بعدی پل به عنوان یک فضای معماری می‌باشد. سطح پایین برای ایجاد شده است که پل در شرایط بارانی و بسیار آفتابی نیز مورد استفاده همگان قرار بگیرد. تغییرات در عرض و ارتفاع کانال یک شکل پویای منحنی دوگانه است.

برای مطالعه بیشتر: تهران گردی در پاییز


ساختاری و معماری این پل با طرح لیلا عراقیان و با همکاری تیم‌های معماری و عمرانی بسیار خوبی انجام شد. از پاییز سال ۲۰۰۹ تا پاییز سال ۲۰۱۰ زمان برده است. ساخت آن از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ طول کشید. به عنوان نماد سوم تهران این پل در مهر ماه ۲۰۱۴ افتتاح شد.

محل پل طبیعت

محل پل طبیعت در قسمت شرقی پارک آب وآتش واقع شده است. که این پارک یکی از بزرگترین و محبوب ترین پارکهای پایتخت می باشد. که در مجموعه اراضی عباس آباد تهران و درقلب شهر جای گرفته است.

بوستان حضرت ابراهیم که همه آن را با نام آب و اتش می شناسند.

این بوستان شامل قسمت های زیر می باشد:

برج‌های آتش، فواره‌های آب ، آمفی تئاتر، آسمان نمای گنبد مینا و سینما گیم هفت بعدی در بوستان منظومه شمسی

 اگر از پل عبور کنید. به بوستان نوروز که بازار گل دریاچه مصنوعی خزر و میدان مشاهیر وجود دارد، می رسید.

به این نوشته رای دهید
[کل: 1 میانگین: 4]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *