همه چیز درباره کد پستی خانه

کد پستی چیست
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp

هر خانواده ایرانی دارای یک کد پستی است که به عنوان معتبرترین شناسه همان خانواده شناخته می‌شود؟ کد پستی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ چه مواقعی به آن نیاز پیدا می‌کنیم؟ این کد ۱۰ رقمی است که هر فردی با استفاده از آن در هر نقطه‌ای از جهان که باشد می‌تواند برای اشخاص دیگر مرسولات خود را ارسال کند. در ملکاوی تخمین قیمت ملک با استفاده از این کد میسر می‌باشد.

هر چیزی دارای نام و نشانی است، مثل همه انسان‌های روی کره زمین که دارای یک نام و نام خانوادگی هستند. منازل ما هم دارای یک نشانی و یک آدرس است که به آن کدپستی می‌گوییم.

شما در این مقاله با ماهیت کد پستی، راه‌هایی دستیابی به آن، کاربردهای آن و ساختار کد پستی آشنا خواهید شد.

چرا از کد پستی استفاده می‌کنیم؟

طی سال‌های گذشته کد پستی‌هایی که ۵ رقمی بودند باعث بروز مشکلاتی برای مردم، ادارات، سازمان‌ها و حتی سازمان پست جمهوری اسلامی ایران میشد. یکی از مشکلاتی که این کدها داشتند، این بود که به تنهایی برای شناسایی مبدأ و مقصد جهت ارسال بسته‌های پستی کافی نبودند.

دلیل اینکه باید از کدپستی استفاده کنیم این است که دیگر این مشکلات وجود نداشته باشد و ما بتوانیم به راحتی مرسولات خود را ارسال کنیم.

هر یک از سازمان‌ها، شرکت‌ها و نهادها نیز دارای پلاک ویژه‌ای بودند که همین امر باعث می‌شد شناسایی پلاک‌ها و آدرس‌ها دشوار و دردسر ساز شود. به خاطر همین مشکلات و چالش‌ها بود که دولت و مجلس شورای اسلامی طرحی با عنوان کد ملی ۱۰ رقمی تخصیص و در دستور کار خود قرار داد. دولت بین سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۵ شروع به آمارگیری و گردآوری اطلاعات کرده و از سال ۱۳۷۵ به بعد نیز اقدام به اعلام کدهای پستی ۱۰ رقمی برای تمام خانوارها و اماکن کرد.

کد پستی بر چه اساس تعیین می‌شود؟

هر چیزی براساس قاعده‌ای تشکیل شده است. مانند قوانین و مقررات ملکی که هر بخش آن دارای قاعده‌ای مشخص و واضح است. کد پستی نیز از یک قاعده‌ای مشخص پیروی می‌کند و اگر قرار باشد هر مکانی دارای کدپستی اختصاصی باشد باید قوانین مربوط به آن را نیز لاجرم به کار بگیرد.

اولین قاعده این است که ۵ رقم اول این کدها نباید از اعدای ۰ و ۲ بهره ببرد. دلیل آن هم این است که این اعداد با عددهای ۵ و ۳ دارای ظاهری شبیه به هم هستند و بسیار پیش آمده که این اعداد به جای یکدیگر به اشتباه خوانده شده‌اند. اگر دقت کرده باشید می‌بینید که از اعداد ۰ و ۲ در ۵ رقم اول کدها استفاده نمی‌شود.

چگونه کد پستی خود را پیدا کنیم؟

یکی از دغدغه‌های افراد هنگام پر کردن فرم‌ها و برگه‌ها هنگام استخدام و… بعد از اینکه همه اطلاعات را پر می‌کنند این است که کد پستی ۱۰ رقمی خود را نمی‌دانند. البته که حفظ کردن این کد نیز ممکن است کار دشواری برای افراد بخصوص کسانی که تحصیلات کافی ندارند باشد. یکی از رایج‌ترین روش‌ها این است که کد را از قبل در گوشی هوشمند خود ثبت کنید. اما اگر این کار را نیز به هر دلیلی انجام نداده باشید آیا روش دیگری نیز وجود دارد که کد پستی خود را استعلام بگیریم؟ در جواب باید بگوییم که بله وجود دارد که در ادامه همین مبحث به آن می‌پردازیم.

اینترنت و پورتال شرکت ملی پست

اینترنت یکی از ابزارهایی است که همیشه به کمک ما آمده است. برای پیدا کردن کد پستی کافی است کلمه پورتال شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران را جستجو کنید. پس از آن که وارد سایت شرکت ملی پست شدید کافی است به قسمت گواهی کد پستی همان قسمت که نوشته شده:‌ (کدپستی خود را اینجا بیابید) که بعد از وارد شدن به صفحه آن می‌توانید با وارد کردن نشانی دقیق خود کد پستی ۱۰ رقمی‌تان را اخذ کنید.

البته خود این سیستم این قابلیت را دارد (با استفاده از الگوریتم‌هایی که به کار می‌برد) طی مراحلی و بصورت قدم به قدم آدرس مورد نظر را از شما پرسیده تا زمانی که شما به کد ۱۰ رقمی مدنظر خود برسید.

پورتال شرکت جمهوری اسلامی ایران

کارت‌های ملی قدیمی

یکی از روش‌های ساده‌ای که می‌توان با آن کد پستی خود را پیدا کنید این است که به پشت کارت ملی قدیمی خود یک نگاهی بیندازید، اولین عددی که می‌بینید همان کد پستی است. البته در حال حاضر بسیاری از کارت‌های ملی هموطنان تعویض شده و جای خود را به کارت‌های ملی هوشمند داده‌اند. بنابراین سراغ روش‌های دیگر هم می‌رویم.

پیدا کردن کد پستی از روی قبض

کسی شاید فکرش را هم نکند که قبض‌ها هم راهی برای پیدا کردن کدهای پستی هستند. قبض‌هایی که در نگاه اول شاید با خودتان فکر کنید تنها به درد پرداخت کردن می‌خورند و بعد از آن دیگر کاربردی ندارند. در صورتی که ممکن است در طی مراحلی به آن نیاز مبرم پیدا کنید که از جمله آن‌ها همین کدهای پستی هستند.

به این نوشته رای دهید
[کل: 2 میانگین: 2.5]

یک پاسخ

  1. سلام. وقت بخیر
    متاسفانه قسمت زیادی از اطلاعات ارایه شده درخصوص کدپستی اشتباه است و مردم را دچار سردرگمی خواهد کرد. شاید بهتر بود بجای توضیح مبانی و الگوریتم کدپستی، به مزایای استفاده از آن در معاملات و گرفتاری های اعلام اشتباه کدپستی (از روی کارت ملی قدیمی، قبض تلفن و برق و …) می پرداختید.
    در ضمن کدپستی متعلق به مکان است و نه یک خانواده!
    با احترام- میری- رییس سابق اداره کدگذاری اداره کل جغرافیایی و اطلاعات مکانی شرکت ملی پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *