معرفی ۴ آرامستان تاریخی در تهران

آرامستان‌های تهران
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp

امروزه شاهد یکی از شیوه‌های گردشگری به نام گردشگری سیاه هستیم که در سایر نقاط جهان به شکل‌های مختلف برگزار می‌شود. پایه و اساس این نوع از گردشگری غم و ناراحتی است که عموما از آرامستان‌ها و قبرستان‌ها بازدید می‌کنند. در راستای همین نوع از گردشگری در این مقاله قصد داشتیم که چند آرامستان تاریخی تهران را به شما معرفی کنیم. پس متوجه می‌شویم که تهران شهری با تنوعی از مکان‌های دیدنی و تاریخی است که بازدید از هر کدام از آن‌ها شاید روزها زمان ببرد.

گردشگری سیاه چه کاری انجام می‌دهد؟

گردشگری سیاه یا DARK TOURISM شاید برایتان تعجب‌آور باشد اما هدف اصلی این نوع از گردشگری این است که شما را با غم و اندوه عجین‌تر کند! به اعتقاد بسیاری این نوع از گردشگری باعث می‌شود از نظر روانی، فرد با گریه کردن و همدردی خود را خالی کند و احساس سبکی داشته باشد. حتی برخی از افراد معتقدند کسانی که افسردگی داشته باشند می‌توانند با گردشگری سیاه خود را درمان کنند و مشکلات روانی خود را حل کنند.

در ادامه آرامستان‌های تهران را به شما معرفی می‌کنیم که به نوعی آن‌ها نیز جزء دسته گردشگری سیاه به حساب می‌آیند.

آرامستان ارامنه دولاب

یکی از آرامستان‌های معروف تهران گورستان دولاب یا آرامستان دولاب است که در جنوب شرقی تهران و به دین مسیحیت ارتباط دارد. در گذشته این گورستان در محدوده‌های زمین‌های کشاورزی روستای قدیمی دولاب در شرق تهران بود که در حال حاضر در محله‌ای با همین نام قرار دارد.

این گورستان دارای شش بخش اصلی می‌باشد که بیش از ۷۵ هزار مترمربع مساحت دارد:

  • ارامنه
  • ارتدکس
  • کاتولیک رومی
  • کاتولیک ارمنی
  • آشوری‌ها
  • لهستانی‌ها

همانطور که متوجه شدیم، این آرامستان فقط مختص به ارامنه نیست و در آن افرادی با ملیت‌های مختلف دفن شده‌اند. نام دیگر این آرامستان در تهران، گورستان مسیحیان، امیر سلیمانیه و اکبرآباد است.

افراد مشهوری از جمله ژوزف دزیره تولوزان پزشک فرانسوی ناصرالدین شاه قاجار، آرام گارونه کارگردان ارمنی، نیکلای مارکوف، آلفرد لومر، آنتوان سورگین و… در این آرامستان دفن شده‌اند.

پیشنهاد مطالعه: محله دربند زیباترین محله تهران

آرامستان دولاب

آرامستان متفقین قلهک

این آرامستان که در قسمت جنوبی باغ قلهک و سفارت انگلستان در ایران واقع شده که به آرامستان انگلیسی‌ها نیز معروف است. با وجود اینکه ایران در زمان جنگ جهانی دوم اعلام بی‌طرفی کرد اما چون درگیر موقعیتی از نظر استراتژیک شد ناچار خود را درگیر جنگ دید به همین خاطر سربازان زیادی وارد خاک ایران شدند و در همین خاک نیز جان خود را از دست دادند.

این سربازان در همین آرامستان متفقین در قلهک دفن شدند. گنبد فیروزه‌ای که در این مکان بنا شده است الهام گرفته شده از معماری ایرانی است که در آن ۸ کتیبه بصورت موازی وجود دارد که نامه چهار هزار سرباز که در طی جنگ کشته شده‌اند روی آن حک شده است.

آرامستان متفقین قلهک

آرامستان ظهیرالدوله

گورستان ظهیرالدوله یک آرامستان در تهران است که در شمال شهر تهران و در محله امامزاده قاسم قرار گرفته است. نام این آرامستان برگرفته از اسم علی خانه ظهیرالدوله است که وزیر تشریفات حکومت ناصرالدین شاه بود.

از اوایل دهه ۱۳۴۰ دیگر به کسی اجازه دفن در این گورستان ندادند. در حال حاضر قبرهای افراد مشهوری در این آرامستان وجود دارد، که این افراد در زمان خود افراد شاخص و برجسته‌ای بودند. ملک الشعرای بهار، فروغ فرخزاد، ابوالحسن صبا، داریوش رفیعی، رهی معیری، حسین یاحقی از جمله این افراد مشهور هستند که در این آرامستان آرمیده‌اند.

قبرستان ظهیرالدوله
به این نوشته رای دهید
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *