محله دربند زیباترین و خاطره انگیزترین محله تهران

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp

محله دربند در شمال باغ سعدآباد از دهکده‌های قدیمی شمیران از محله‌های تهران است. این محله یکی از مناطق خنک و خوش آب و هوا و جزء مکان‌های گردشگری تهران محسوب می‌‌شود. طبق نظرسنجی‌هایی که به عمل آمده دربند تهران اولین گزینه شهروندان تهرانی برای پذیرایی از میهمانان خارجی و شهرستانی است که بعد از آن محله‌های لواسان، درکه، فشم و فرحزاد قرار می‌گیرند.

گویش این محله در گذشته به زبان تاتی بوده است که البته هنوز هم در روستاهای دربند مثل پس قلعه این زبان رایج است.

تاریخچه

شاهزاده الله‌ وردی میرزا و ابوالملوک کیومرث‌میرزا که از شاهزاده‌های قاجار بودند در محله دربند نشیمن داشتند. تا زمانی که ناصرالدین شاه در روز چهارشنبه ماه رمضان سال ۱۳۰۳ در راه پس‌قلعه و آبشار به دربند آمد. زمانی که بابی‌ها به ناصرالدین شاه تیر زدند یکی از یاران وی به همراه میرزا حسین علی به مرغ‌محله گریختند.

محله دربند یکی از مراکز علوم غریبه و خفیه و دعانویسی بوده که عده‌ای از سادات بیاتی به این علم آگاه بودند. پسر سوم ناصرالدین‌شاه،‌ کامران میرزا سالی یکبار برای دعا کردن به دربند می‌رفت. دکتر ملیسیو که یک مستشار مالی آمریکایی بود در دربند سکونت داشت.

بعد از گذشت سال‌ها به فرمان رضاشاه چندین ویلا و مهمانخانه در زمین‌های دهکده دربند ساختند. از آنجا که دربند تنگنا بود پل بزرگی روی رودخانه آن زدند و تندیس کوهنوردی نیز در میدانگاه دربند نصب شد که به مجسمه میدان دربند تهران معروف است.

قبل از اینکه به میدان دربند تهران برسید، در سمت چپ، رودخانه هتل دیپلمات قرار دارد که تا اواسط دوران محمدرضا پهلوی محل پذیرایی مهمانان خارجی بوده است.

موقعیت جغرافیایی

موقعیت جغرافیایی محله دربند تهران به گونه‌ای است که در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و شروع یکی از راه‌های اصلی صعود کوهنوردان به البرز مرکزی است. از محله‌های قدیمی دربند می‌توان به مرغ‌محله، کلاغ‌پر، سربند و کنار محله اشاره کرد. در میان دهکده دربند رودی به نام رودخانه دربند می‌گذرد. جالب است بدانید در این رودخانه و در سال ۱۹۸۷ سیلی جاری شد که تمام بازار تجریش را نابود کرد. دره‌های اصلی رودخانه دربند عبارتند از: دره آبشار، دره اوسون، دره امامزارده ابراهیم، آب شیر دره، دره زون و دره کاک. شروع دربند از ارتفاع ۱۶۰۰ متری در میدان قدس و در ارتفاع ۱۸۰۰ متری میدان سربند (تندیس کوهنورد) به پایان می‌رسد.

باغ بهشت محله دربند تهران

جاهای دیدنی دربند

جاهای دیدنی دربند در این منطقه مختلف است و از امکانات تفریحی با کیفیتی برخوردار است که توانایی سرگرم کردن شما را دارند و اوقات شما بسیار دلنشین می‌کنند.

پیاده روی

بهترین زمانی که می‌توانید از پیاده روی در دربند لذت ببرید روزهای آخر هفته و تعطیلات است. جذابیت این قسمت زمانی است که شما از میان انبوهی از سفره‌خانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها و مغازه‌های رنگارنگ و متنوع عبور می‌کنید. یکی از راه‌هایی که می‌توانید از آن لذت ببرید این است که با تله سیژ به محل مورد نظرتان بروید و یا از کنار رودخانه لذت ببرید.

کوهنوردی

یکی از مسیرهای پرطرفدار کوهنوردی مسیر دربند به قله توچال است که اکثر علاقه‌مندان به کوهنوردی صبح‌ها راهی آن می‌شوند.

یکی دیگر از راه‌های کوهنوردی در دربند، میدان سربند به سمت توچال است که می‌توانید بخش ابتدایی آن را با تله سیژ بگذرانید. زمانی که این مسیر را بپیمایید با آبشار دوقلو و پناهگاه شیرپلا مواجه می‌شوید که لذت کوهنوردی را برای شما دو چندان می‌کند. پناهگاه شیرپلا یک پناهگاهی امن و بسیار مجهز است به گونه‌ای که می‌توانید شب را آنجا بمانید. اغلب کوهنوردان در این محل یا در ارتفاعات بالاتر در جان‌پناه امیری استراحت می‌کنند و سپس مسیر خود را به سمت قله توچال ادامه می‌دهند.

یکی دیگر از جاهای دیدنی دربند در کوهستان‌های صخره‌ای دربند و مناطقی مانند بند یخچال قرار دارد که مناسب ورزش سنگ‌نوردی است و کسانی که علاقه به این ورزش دارند می‌توانند نهایت لذت را از آن ببرند.

آبشار دو قلو محله دربند

آبشار دو قلو یکی از زیباترین آبشارهای شمیرانات است که در ارتفاع ۲۷۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و اغلب کوهنوردان از آن برای استراحت و رفع خستگی استفاده می‌کنند. ذوب شدن برف از ارتفاعات البرز باعث تأمین شدن آب این آبشار می‌شود. این آبشار حدود ۲۰ متر در مسیر اصلی به توچال قرار دارد و از آنجا که آب آن هنگام ریزش به دو شاخه تبدیل می‌شود به آبشار دو قلو معروف شده است.

آبشار دو قلو دربند تهران

قیمت خانه در محله دربند

قیمت خانه در محله دربند با توجه به نوع بافت آن و مصالحی که در آن به کار رفته است متفاوت است. البته بافت محله دربند تهران در دو قسمت شمالی و جنوبی آن با یکدیگر متفاوت است. به همین خاطر در قسمت جنوبی خانه‌ها نوساز و گران قیمت‌تر هستند در حالی که بزرگترند. اما خانه‌های قسمت شمالی قدیمی‌تر و به همین دلیل قیمت پایین‌تری دارند.

قیمت خانه دربند تهران

امکانات خدماتی و رفاهی محله دربند تهران

از آنجا که محله دربند تهران به عنوان قطب گردشگری تهران شناخته می‌شود مراکز خرید بزرگی مانند مرکز خرید تندیس، مرکز خرید قائم و مرکز خرید ارگ در آن وجود دارد.

یکی از مراکز تفریحی این محله بوستان گلاب دره است. خیابان دربند فضای سبز و چشم انداز بی‌نظیری دارد که شهروندان آن را بسیار راضی کرده است. مرکز فرهنگی، تاریخی و گردشگری سعد آباد نیز یکی دیگر از جاهای دیدنی دربند است.

به این نوشته رای دهید
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *