برخی مشاورین املاک با اقدامات خود، به نابسامانی بازار مسکن دامن زدند

عضو کمیسیون مجلس
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp

شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: متاسفانه مشاورین املاک با اقدامات انحرافی خود، به نابسامانی فعلی بازار مسکن دامن زده‌اند و بخش زیادی از رشد قیمتی مربوط به عملکرد این صنف است.

به گزارش بازار، اقبال شاکری ضمن ارج نهادن به خدماتی که مشاورین املاک ارائه می‌دهند، در عین حال تصریح کرد: متاسفانه نظارت مشخص و درستی بر عملکرد املاک وجود ندارد و خدماتی که تعدادی از بنگاه‌های املاک انجام می‌دهند در مقابل مطالباتی که دارند، بسیار ناچیز است و پاسخگوی اقدامات خود نیز نیستند.

وی افزود: با گفتگوهایی که با وزارت راه و شهرسازی و همچنین اتحادیه مشاورین املاک داشتیم، تاکید کردیم یک ساماندهی در این بخش انجام شود. اگرچه مسئله افزایش قیمت اجاره و مسکن به موضوعات مختلفی ارتباط دارد اما به دامن زدن بی رویه به قیمت املاک می‌توان به عنوان یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن اشاره کرد زیرا با افزایش قیمت مسکن، حق کمیسیون نیز افزایش پیدا می‌کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به مطالبه شهروندان از نمایندگان برای رسیدگی به وضعیت مشاورین املاک به دلیل دریافت حق کمیسیون و نقشی که آنها در افزایش اجاره بها داشته‌اند، اظهار کرد: درخواست‌های غیر قانونی، غیر واقعی و افزون طلبانه‌ای بعضی از مشاورین املاک دارند و در واقع این مشاورین تلاش دارند با افزایش قیمت ملک و اجاره بها، سهم خودشان را افزایش می‌دهند.

وی تصریح کرد: متاسفانه مشاورین املاک با اقدامات انحرافی خود، به نابسامانی فعلی بازار مسکن دامن زده‌اند و به همین جهت نسبت به این موضوع ورود کرده‌ایم تا خدمات مشاورین املاک در قالب یک تعرفه و نه درصدی از مبلغ مورد معامله پرداخت شود و به این شکل وضعیت نامناسبی که به وجود آمده است کاهش پیدا کند.

شاکری از تشکیل پرونده‌های متعدد از مشاورین املاک در دادگاه‌ها گفت و اظهار کرد: شکایت‌های زیادی از مستاجرین و مالکین علیه مشاورین املاک به ثبت رسیده است و این نشان از کارهای خلاف گسترده‌ای است که مشاورین املاک انجام داده‌اند.

وی با تصریح بر اینکه اقدامات مشاورین املاک خلاف قانون موجود است، عنوان کرد: سه طرح در مورد نظام صنفی در مجلس شورای اسلامی مطرح است و اگر پیشنهاد دیگری در این زمینه وجود دارد، مجلس آماده شنیدن است.

گلوگاه مشکلات فعلی مجلس است!

حسام عقبایی با بیان اینکه گلوگاه مشکلات فعلی مجلس است، بیان کرد: آقایان از خودشان غافل شده‌اند و به مشاوران املاک و بقیه نهادهای خصوصی چسبیده‌اند. اصلی ترین نهاد نظارتی در کشور مجلس شورای اسلامی است و اصلی ترین نابسامانی در مشاغل مختلف دوستان مجلسی هستند.

وی افزود: مجلس باید قوانینی را تصویب کند که به نظارت بر نهادهایی مانند اتحادیه‌های صنفی کمک کند اما متاسفانه مجلس شورای اسلامی هیچ حرکتی در جهت اصلاح قانون نظام صنفی انجام نداده است در حالی که این مهم وظیفه مجلس است.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاورین املاک کشور با انتقاد از مصاحبه‌های نمایندگان، این صحبت‌ها را پوپولیستی توصیف کرد و گفت: این صبحت‌ها به درد خود نمایندگان و رسانه‌ها می‌خورد و هیچ رویکرد مثبتی برای مردم ندارد. نمایندگان یک بار قانون نظام صنفی را مطالعه کنند و بعد از اینکه این کار را کردند، نقص‌های آن را استخراج کنند و نظارت را برای اتحادیه‌ها ارتقاء دهند تا اتحادیه‌های صنفی بتوانند نظارت بیشتری داشته باشند.

به این نوشته رای دهید
[کل: 2 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *