انواع وام مسکن

انواع وام مسکن
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp

دو گروه وام های مسکن وجود دارد. وام هایی که با خرید اوراق ممتاز از بازار بورس افراد دریافت می کنند و وام هایی که از صندوق پس انداز مسکن پرداخت می شود.

نحوه پرداخت تسهیلات وام مسکن و زمان انتظار و سود بازپرداخت با توجه به شرایط دریافت وام های مسکن متفاوت است.

انواع وام مسکن به دو گروه تقسیم می شود.

۱-انواع وام مسکن با سپرده گذاری

۲- انواع وام مسکن بدون سپرده گذاری

انواع وام مسکن با سپرده گذاری

وام مسکن با سپرده گذاری به چند دسته زیر تقسیم می شود:

۱- وام مسکن یکم ۹۹

تسهیلات وام مسکن یکم یکی از وام های پر تقاضا و پرطرفدار در ایران هست که این وام توسط بانک مسکن در سال های مختلف با روش ها و شیوه های متفاوت ارایه می شود. مقدار این وام در طول زمان قابل افزایش است.

تسهیلات این وام به زوج ها و هم به مجردها پرداخت می شود.۹۹ درصد مجردها  برای وام مسکن در شهر تهران مبلغ ۸۰ میلیون است و این مقدار برای مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت تا ۶۰ میلیون است و سایر مناطق ۴۰ میلیون تومان است.

در شهر تهران به زوج ها تا ۱۶۰ میلیون تومان وام را پرداخت می شود.اما در مراکز استان و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر تا ۱۲۰ میلیون تومان و سایز مناطق تا ۸۰ میلیون تومان برای وام مسکن یکم در سال ۹۹ پرداخت می شود.

بازپرداخت این تسهیلات وام ۱۲ ساله است.

۲– وام ۲۰ میلیون تومانی از محل صندوق پس‌انداز مسکن

حداکثر این تسهیلات مبلغ ۲۰ میلیون تومان برای خرید واحد مسکونی است. حداکثر سن ساختمان ۲۵ سال هست. میزان سپرده باید حداقل ۳ میلیون تومان و زمان سپرده گذاری از یک تا سه سال است.

۳- وام مسکن بازنستگان

تسهیلات مسکن بازنشستگان به این صورت که  باید ۴۰ هزار فقره وام خرید مسکن بپردازد. که سقف آن در تهران و کلانشهرها ۵۰ و در سایر شهرها و روستاها ۴۰ میلیون تومان است.

۴- وام خرید زمان

این وام خرید زمان به این صورت که از محل صندوق پس انداز مسکن دریافت می شود.

هر متقاضی بعد از گذشت ۶ ماه از حساب سپرده گذاری از امتیاز حساب صندوق پس انداز استفاده کند و می‌تواند بیش از ۸ میلیون تا سقف ۱۲ میلیون تومان وام دریافت کند.

۵- وام مسکن جوانان

تسهیلات مسکن جوانان خدمتی از سوی دولت و بانک‌هاست که این امکان را برای جوانان فراهم می‌سازد تا با کمک این طرح‌ها و تسهیلات بانکی صاحب‌خانه شوند. جوانان می‌توانند با حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه ‌مدت به نام حساب پس‌انداز مسکن جوانان  برای خرید خانه خود برنامه‌ریزی کنند و از تسهیلات و مزایای این حساب با بازپرداخت اقساط برای خرید خانه بهره‌مند شوند.

خدمتی بسیار خوبی از سمت دولت و بانک هاست که برای جوانان این شرایط فراهم می کند که تا با افتتاح حساب سپرده گذاری کوتاه مدت به نام حساب پس انداز مسکن جوانان تا با کمک این تسهیلات صاحب خانه شوند.

۶– وام مسکن روستایی

وام مسکن روستایی باتوجه به خساراتی که در اثر بلایای طبیعی مانند زلزله و سیل به خانه‌های روستایی وارد شده است.دولت وام مسکن ۵۰ میلیون به ازای ساخت هرواحد مسکونی می‌دهد. نرخ سود وام ساخت مسکن روستایی ۵ درصد محاسبه می‌شود.

۷- وام ساخت مسکن

پرداخت تسهیلات وام بانک مسکن بدون سپرده با نرخ سود ۱۸ درصد پرداخت می‌شود. اما سازنده های که دارای پروانه صلاحیت حرفه ای و انبوه سازان برای ساخت و ساز استفاده می‌شود. با نرخ سود ۱۷ درصد با یک درصد کمتر تسهیلات پرداخت می‌کنند.

۸- وام تعمیرات مسکن یا جعاله

وام مشترک یا جعاله تعمیر مسکن

متقاضیان وام مشترک در صندوق پس انداز مسکن حساب دارند و هم متقاضیان می تواند از طریق خرید اوراق اقدام وام مشترک دریافت کنند.

اوراق باید خریداری برای دریافت وام مشترک انجام دهند.

۴۰ برگه از اوراق برای دریافت وام ۲۰ میلیون تومانی لازم است.

وام بازپرداخت وام مشترک سودش حدود ۱۸ درصد است.

ضوابط و شرایط دریافت وام جعاله (وام تعمیرات)

متقاضی و یا ضامن نباید هیچ گونه سابقه چرک برگشتی یا بدهی سر رسیده شده در سیستم بانکی داشته باشد.

متقاضی یا ضامنان هیچ گونه سابقه برگشتی چک یا سر رسید شده بدهی در سیستم بانکی نباید داشته باشید.

تسهیلات برای خانه‌ای که می‌خواهید دریافت کنید تسهیلات تسویه نشده‌ای جعاله را باید داشته باشد.

کارشناسی ملک یک هزینه ای دارد که باید پرداخت کنید.

از این طریق می تواند مجددا وام جعاله دریافت کنید در صورتی که تسویه تسهیلات جعاله قبلی از بانک مسکن یا سایر بانک ها دریافت کرده باشید.

۹- تسهیلات وام برای خانواده شهدا و ایثارگران

به خانواده شهدا و ایثارگران تسهیلات از طریق محل انواع حساب های تعهدی صندوق پس انداز مسکن و اوراق گواهی حق تقدم دریافت می کنند.

این تسهیلات به متقاضیان تسهیلات بانک مسکن برای خرید خانه ایثارگران که به صورت فروش اقساطی خرید و یا ساخت مسکن زوجین تعلق می گیرد.

 متقاضی باید معرفی نامه که در اون مبلغ تسهیلات تعیین شده از سوی نهاد مربوطه ذکر شده باشد استفاده کند. همسر متقاضی هم می تواند از تسهیلات مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن، پس‌اندازمسكن يكم،حساب پس انداز مسکن جوانان و یا اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن استفاده کند.

۱۰- وام مسکن مسکن فرهنگیان

تسهیلات وام مسکن فرهنگیان با دو روش متفاوت عرضه می شود.

روش اول: برای احداث و ساخت مسکن و روش دوم: خرید مسکن

احداث مسکن برای زوجین فرهنگی در شهر تهران ۱۶۰ میلیون تومان است که باکارمزد ۱۲ درصدی و باز پرداخت ۱۲ ساله  امکان پذیرست. این تسهیلات در مراکز استان ها و شهرهای جمعیتشان بالای ۲۰۰ هزار نفر تا حداکثر ۱۲۰ میلیوت تومان پرداخت می‌شود.

انواع وام مسکن بدون سپرده گذاری

وام‌های اوراق‌دار

اوراق تسهیلات وام مسکن به این صورت است که متقاضیان برای هر ۵۰۰ هزار تومان یک برگه اوراق خریداری کنند. قیمت هر برگه اوراقی ۷۵ هزار تومان است. برای مثال برای وام ۷۰ میلیونی باید ۱۴۰ برگ اوراق خریداری و ۱۰ میلیون تومان پرداخت کند.

تسهیلات ودیعه مسکن

وام ودیعه مسکن در واقع کمک ودیعه مسکن وامی است که به مستاجران در این شرایط اقتصادی کمک چندانی می کند. حدود ۶.۶ میلیون نفر خانواده اجاره نشین در کشور وجود دارد، که همه ی این تعداد خانواده مشکل دارند و حدود ۲.۲ میلیون خانواده نیاز به کمک های دولت برای وام اجاره مسکن دارند.

لیست بانک‌هایی که وام مسکن می دهند

این بانک‌ها با روش‌های متفاوت تسهیلات خوبی برای خرید وام می‌پردازد.

بانک‌های خصوصی حسن بسیار خوب دارد که سریعتر وام پرداخت می‌کنند اما حسن بدش اینکه از لحاظ گرفتن ضامن سختگیر و سقف تسهیلات این بانک‌ها زیر ۱۰۰ میلیون تومان است.

بانک‌های خصوصی از جمله بانک سامان یک حسن خوب دارد که نیاز به ضامن ندارد و سند به عنوان ضامن در نظر می‌گیرد و حسن بعدش اینه که نهایتا تا سقف ۶۰ میلیون تومان وام  می پردازد.

به این نوشته رای دهید
[کل: 4 میانگین: 5]

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *