آشنایی کامل با گیاهان آپارتمانی

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp

یکی از تجربه‌های شیرین و لذت بخش برای هر فردی نگهداری و داشتن گیاهان آپارتمانی در فضای خانه است. نگهداری گلهای آپارتمانی باعث سرزندگی، شادابی و نشاط می‌شود و شما به هر سمت از فضای خانه نگاه کنید این احساس خوب را تجربه خواهید کرد. یکی از ویژگی‌های نگهداری این گیاهان هماهنگ بودن رنگ سبز آن‌ها با رنگ دکوراسیون داخلی منزل شماست خصوصا اگر اصولی و مرتب از آن‌ها مراقبت کرده باشید. در ادامه این مقاله شما با بهتری گیاهان آپارتمانی که می‌توانید داشته باشید آشنا خواهید شد.

سانسوریا

سانسوریا گیاهی است که همیشه سبز و دائمی بودن آن باعث محبوبیت آن شده است. یکی از ویژگی‌های اصلی و بارز آن برگ‌های نیزه‌ای مانند آن است. هر کدام از برگ‌های گیاه سانسوریا خطوطی موازی شکل دارند که هر چقدر گیاه بزرگ‌تر می‌شود برگ‌های آن نیز رشد می‌کنند و ارتفاع آن‌ها بیشتر می‌شود. انواع مختلفی از سانسوریا وجود دارد که عبارتند از:‌ سانسوریای بافته شده، لوله‌ای و رنگ زده که در برابر کم‌آبی مقاوم هستند. سانسوریا می‌تواند باعث زیبایی محیط خانه شما شود و حتی می‌توانید با یک برگ از آن نگهداری کنید چرا که در ادامه به خوبی تکثیر خواهد شد.

اگر می‌خواهید اصول نگهداری از سانسوریا را بدانید باید این نکته را در نظر داشته باشید که سانسوریا اگر تغییر دمایی زیادی داشته باشید یعنی از محیط سرمایی به گرما برود برگ‌های آن لوله می‌شوند. اگر تعداد دفعات آبیاری به آن را زیاد کنید برگ‌های آن می‌افتند و می‌گندند. خوردن نور زیاد خورشید به آن، کود زیاد و تشنگی زیاد باعث می‌شود لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌های آن نمایان شود.

سانسوریا

برگ انجیری

برگ انجیری یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی است که همیشه بالا رونده و سبز است. برگ‌های این گیاه پهن و بریدگی‌هیا عمیقی روی آن دیده می‌شود. جالب است بدانید ریشه‌های این گیاه هوایی هستند و توانایی این را دارند که به اطراف تکیه کنند. گیاه برگ انجیری در ابتدای رشد خود برگ‌های قلبی شکل دارند و به مرور زمان که رشد می‌کنند بریدگی‌های آن نیز نمایان می‌شوند.

زمانبدی آبیاری به این گیاه به صورت است که در فصل تابستان هفته‌ای یکبار و در زمستان هر دو هفته یکبار، آن هم در سطح خاک، باید به آن آب بدهید. خاک مناسب این گیاه سبک و لیمونی است و برای کود دهی هم باید ماهی یکبار به آن کود بدهید. این گیاه می‌تواند در ابتدای کار داخل آب گذاشته شود تا ریشه بزند و سپس داخل خاک قرار بگیرد.

برگ انجیری

بگونیا

بگونیا در واقع نام دسته ای بزرگ از گیاهان است که تنوع زیادی از نظر شکل برگ، گل و … دارند. از آنجایی که در این مطلب به معرفی گونه های برگدار می پردازیم، نوعی از بگونیا را معرفی می کنیم که زیبایی برگ مخملی شکل آن خیره کننده است. برگ ضخیم و با لبه های تقریبا مواج ظاهر می شود.

یکی از گیاهان آپارتمانی بگونیا است که در دسته بزرگ آن‌ها قرار می‌گیرد و تنوع زیادی از نظر رنگ، شکل ظاهری، برگ و… دارند. انواع رنگ‌هایی که از بگونیا وجود دارد شامل: سفید، صورتی، قرمز، نارنجی، زرد و بسیاری از رنگ‌های دیگر است. برخی از این گونه‌ها در سایه بهتر رشد می‌کنند در صورتی که برخی دیگر در برخورد با نور مستقیم آفتاب رشد مناسب‌تری دارند. اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید بگونیا کاملا مناسب محیط خانه شماست و حتی اگر در خانه‌های ویلایی هستید می‌توانید در باغ و باغچه خود آن را پرورش دهید.

بگونیا که یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی است در دمای ۱۵ تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد می‌تواند به خوبی رشد کند اگر چه دیده می‌شود برخی از آن‌ها در دمای خنک‌تر نیز رشد خوبی دارند. در حالت کلی بگونیا نیازمند رطوبت و گرما هستند اما گرمای شدید نیز باعث خشکی و یخ زدگی نیز به آن آسیب می‌رساند.

بگونیا

آگلونما

یکی از انواع گیاهان آپارتمانی آگلونما، به انگلیسی Chinese Evergreen که ساقه‌هایی کوتاه و برگ‌هایی نیزه‌ای مانند دارد. طول هر برگ این گیاه به ۱۰ تا ۲۵ سانتیمتر می‌رسد و پهنای آن نیز ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر است. یکی از ویژ‌گی‌های این گیاه منظم بودن برگ‌های آن است که کاملا مناسب خانه‌هایی با سبک دکوراسیون مدرن است.
اینکه آگلونما را دسته گل‌های قرار بدهیم اشتباه است چرا که گل مفهومی دیگر دارد. گیاهان آپارتمانی اغلب از دسته گیاهان همیشه سبز هستند و آگلونما نیز از این قاعده مستثنا نیست.

آگلونما

پوتوس

پوتوس نیز یکی دیگر از انواع گیاهان آپارتمانی است که همیشه سبز بوده و مدام رو به رشد می‌باشد. از ویژگی‌های خوب این گیاه که باعث محبوبیت آن نیز شده، برگ‌های قلبی شکل و قیمت مناسب آن است. برگ‌های قدیمی این گیاه می‌تواند تا ۳۰ سانتی متر هم برسد. انواع ابلق این گیاه دارای لکه‌های سفید، کرم و یا سبز روشن هستند. شما به راحتی می‌توانید پوتوس را در آپارتمان خود نگهداری کنید چرا که در ابتدای کار می‌تواند در آب ریشه دهد و سپس آن را در خاک بگذارید.

پوتوس

دیفن باخیا

دیفن باخیا یکی دیگر از زیباترین گیاهان آپارتمانی است که زیبایی منحصربفردی دارد و همین باعث محبوبیت آن شده که همیشه هم سبز است. یکی از ویژگی‌های این گیاه مقاوم بودن آن بوده و به خاطر همین اکثرا از آن به عنوان گیاه آپارتمانی استفاده می‌کنند.

برای نگهداری درست و اصولی از دیفن باخیا باید دقت داشته باشید که نور زیاد از پشت شیشه و آبیاری مرتب آن باید به درستی انجام شود. نباید این گیاه را خیلی جابجا کنید و تا زمانی که برگ‌های آن را ندیده‌اید گلدانش را عوض نکنید. رسیدن نور کم به دیفن باخیا باعث بی حال و پژمرده شدن آن می‌شود. دقت داشته باشید تا زمانی که خاک آن خشک نشده نباید به آن آب بدهید.

دیفن باخیا

حسن یوسف

گیاه حسن یوسف یکی از گیاهان زیبا و مناسب آپارتمان است که در انواعی از رنگ‌های دیده می‌شوند. نگهداری و طرز پرورش آن بسیار راحت بوده و شما با رعایت چند اصول ساده می‌توانید آن را به عنوان گیاه آپارتمانی داشته باشید.

حسن یوسف خاکی مرطوب باید داشته باشد و حتما مراقب باشید که کم آبی باعث نشود برگ‌ها و ساقه‌های آن پژمرده شود. نوری که به این گیاه می‌رسد باید زیاد باشد چرا که باعث می‌شود قوی‌تر و خوش رنگ‌تر شود. نور کم باعث می‌شود برگ‌های آن به رنگ سبز در بیاید و حالت علف مانند رشد کند و زیباییش را از دست می‌دهد. حسن یوسف گیاهی پر رشد است و باید برای هرس کردن برنامه ریزی داشته باشید تا زیبایی خود را حفظ کند.

حسن یوسف

نکاتی برای شاداب ماندن گل‌ها و گیاهان آپارتمانی

  • یکی از مهم‌ترین عوامل برای نگهداری صحیح گل‌ها و گیاهان دما است، به طور کلی گیاهان آپارتمانی به سرما و گرمای زیاد حساس هستند و باید همیشه در دمای نرمال نگهداری شوند.
  • از تعویض کردن بی مورد گلدان‌ها بپرهیزید چرا که تعویض ناگهانی آن‌ها باعث می‌شود شوک به گیاه وارد شود.
  • کود دهی زیاد به گیاهان باعث از بین رفتن آن‌ها می‌شود
  • اگر هرگونه آفتی روی گل‌ها مشاهده کردید نسبت به از بین بردن آن اقدام کنید.
  • از آبیاری مکرر و به دفعات زیاد پرهیز کنید.
  • هر خاکی مناسب گل‌ها نیست، سعی کنید خاک‌ استریلیزه و بسته‌بندی شده از گلخانه تهیه کنید.
  • از هر کود و سمی استفاده نکنید.
به این نوشته رای دهید
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *